Pomysł ustawy zabraniającej reklam suplementów diety

Niedawno do Sejmu trafił projekt ustawy zakazującej reklamowania suplementów diety. Wiele wskazuje na to, że za kilka miesięcy parlamentarzyści zdecydują o tym, czy reklama suplementów będzie w Polsce zabroniona. Chociaż projekt ustawy zyskał aprobatę niektórych specjalistów, to zdaniem większości wprowadzenie takiego zakazu jest złym pomysłem.

Warto zwrócić uwagę na to, jak kwestia reklamowania suplementów diety wygląda obecnie. Wprowadzenie wspomnianego zakazu byłoby zrozumiałe, gdyby aktualne regulacje prawne nie zapewniały konsumentom pełnego bezpieczeństwa. Zgodnie z obowiązującymi przepisami reklama suplementu nie może wprowadzać w błąd. Oznacza to, że zabronione jest między innymi przypisanie suplementom diety właściwości leczniczych oraz działania, które nie zostało potwierdzone naukowymi badaniami. Reklamy suplementów diety nie polegają zatem na przekazywaniu konsumentom informacji niezgodnych z prawdą i na przekonywaniu ich, że suplementy diety są w stanie zastąpić leki. Nie są reklamowane żadne produkty szkodliwe dla zdrowia, ponieważ takich w ogóle nie dopuszcza się do sprzedaży. Ustawa, której projekt trafił niedawno do Sejmu, nie jest korzystna dla obywateli, ponieważ oznacza ograniczony dostęp do wiedzy na temat nowych suplementów.

Tę opinię podziela większość ekspertów, którzy wypowiedzieli się na temat proponowanych zmian prawnych. Pozostaje czekać i mieć nadzieje, że opinie ekspertów przekonają parlamentarzystów, iż ustawa zakazująca reklamowania suplementów diety powinna zostać odrzucona.